Strada Franceză No1


Nu ştiu dacă vă mai amintiţi melodia lui Alifantis cu Piaţa Romana nr.9  dar vă invit să o învăţaţi pe asta cu Str. Franceză nr 1.

Strada Franceză este strada pe care nu o prea ştie nimeni dar vă spun eu, e aia care nu e Smărdan, care nu e Şelari, care nu e Lipscani. Şi pe acesta stradă se află o biserică -Sf Dumitru, pe care eu o iubesc fiindcă îmi seamănă. E mândră cu toate că stă să cadă, se înalţă către ceruri deşi e slabă de temelie.  Prima ei atestare datează din sec XV!! când a fost construită de boierii Bălăceni, dar arsa la puţin timp de ienicerii lui Sinan Paşa. Este reconstruită în 1674, dar şi cea de-a doua construcţie sfârşeşte tragic. Este ridicată din nou, pentru a treia oară o biserica in 1746. Spre sfârşitul secolului al XVIII-lea situaţia bisericii era critică: în anul 1797 era dărăpănată, în 1802 a fost avariată de cutremur, iar la 28 august 1804 a fost din nou incendiată. A patra biserică si cea pe care de altminteri o admiră în fiecare an grupurile de turişti străini veniţi sa vadă „the painted churches” a fost ridicată in 1819 de Constandie Filitti, care de altfel se şi odihneşte în naos. După marele incendiu din 23 martie 1847, când i s-a ars acoperişul şi pictura, biserica este reparată în 1852 de către Episcopul Filotei al Buzăului, care îi face acoperiş nou, consolidează zidurile, iar pictura a fost restaurată de Carol Pop de Szatmary.

Biserica Sf Dumitru de pe strada Franceză nr 1 are titulatura „de jurământ” fiindcă a fost construită de boierii Bălăceni tocmai pentru ca negustorii neştiutori de carte să vina şi să jure ca târgul e corect, marfa va fi de calitate si livrată la timp. Ce simplu era pe vremuri, nu-i asa? I se mai spune si Sf Dumitru –Poştă fiindcă este amplasată în spatelele actualului Muzeu de Istorie al Romaniei care pe vremuri era Palatul Poştei si langa fostul spital al Postelor. Ca norocul ca nu i s-a adăugat şi titulatura “de comedie” fiindca se afla în faţa Teatrului de Comedie!  Vecinătate importantă de altminteri fiindcă a contribuit la naşterea unei frumoase colaborari soldată cu o montare a piesei “Hoţul de mărgăritare” de Valeriu Anania.

Ei bine, acest lăcaş de cult are nevoie de ajutor financiar pentru a putea fi consolidat. Dacă nu, toate eforturile înaintaşilor se vor duce pe apa sâmbetei picturile lui Szatmary, iconostasul, totul. Suma necesară într-o prima fază este de 500 000 de euro. Ştiu, te ia ameţeala numai când te gîndeşti! Aşa că mai bine haideţi să ne gîndim fiecare doar la un euro. În definitiv aşa s-a procedat cu Ateneul, “dai un leu pentru ateneu” , aşa se reface Sagrada Famiglia….Daca 500 000 din oameni donează un euro, treaba e ca şi rezolvată.  Crezi că poţi dona un euro pentru un lăcaş de cult minunat în care se pun la cale piese de teatru, concerte, cantine sociale…Poţi fi ctitor cu un euro,

Parohia Sf. Dumitru Posta

cont IBAN: RO 02 RZBR 0000 0600 1219 1317

deschis la Raiffeisen Bank, Agentia Decebal

 ps totul e perfect legal, se eliberează chitanţă.

pps Ii rog pe bunii mei prieteni care au bloguri foarte citite, nu spui cine, persoane importante să retransmită mesajul. De asemenea voi fi recunoscătoare oricui o va face, fie că-l cunosc, fie ca nu. Multumiri anticipate!

16 Comments (+add yours?)

  1. Laura Frunza
    Feb 06, 2012 @ 19:06:07

    Nu am un blog important însă preiau cu mare drag mesajul. Nu ştiam Biserica, însă acum că ai pomenit-o voi merge s-o văd. Sper să strângă banii!

    Reply

  2. testoasadeserviciu
    Feb 06, 2012 @ 19:31:56

    Si eu sper! O stii sigur! e cea din fata Teatrului de Comedie. O sa pun si poze 🙂

    Reply

  3. testoasadeserviciu
    Feb 06, 2012 @ 19:36:16

    Si nu-i adevarat ca nu ai blog important. Sau te smereai? 🙂 Sper ca ti-a fost ok azi la proces! Sper sa-ti castigi drepturile! Si ma bucur ca te lupti pentru ele!

    Reply

    • Laura Frunza
      Feb 06, 2012 @ 21:20:25

      Mă lupt, dar în zadar. O să-ţi povestesc. Îţi mulţumesc pentru apreciere; de multe ori simt că ce fac nu e important. Cred că e parte din natura umană. Sau poate doar din natura mea.

      Reply

  4. Trackback: Pic cu pic se face marea « Idei pentru mamici si copii
  5. Laura Frunza
    Feb 21, 2012 @ 13:15:07

    Am fost astazi sa vad Biserica, am intrat in ea sa ma inchin si sa vad picturile si icoanele. Maine va aparea si articolul meu. M-am bucurat cand am vazut anunt ca se pot dona 2% pentru Biserica. Practic, oamenii vor putea ajuta fara sa scoata un leu din buzunar, cu o simpla hartie. Ideal ar fi sa si scoata bani, desigur, dar si campania cu 2% e un inceput.

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Feb 21, 2012 @ 14:21:39

      Laura, ma bucur mult. Da, asa e, se pot vira si cei doi la suta, am sa scriu si eu despre asta dar iti multumesc mult ca o vei face si tu! Cum ti s-a parut biserica? asa-i ca are o stare aparte?

      ________________________________

      Reply

      • Laura Frunza
        Feb 21, 2012 @ 15:33:52

        Da, asa e, si am vazut doua icoane absolut superbe. Bine, toate sunt frumoase, dar acestea sunt mai speciale, nu am mai vazut reprezentari similare. Am intrebat pe baiatul de la lumanari de picturi si de starea Bisericii, mi-a spus ca, in forma actuala, nu a fost restaurata niciodata. Ce trist se vedeau dârele acelea albe peste picturi, oare or fi de la apa scursa prin tavan?

      • ivona
        Feb 22, 2012 @ 08:55:06

        Laura, urmele acelea albe sunt de la lipirea peretilor. Dupa cum spuneam trebuie luata de jos, de la fundatie, pina sus. Inclusiv restaurarea picturii.
        Ma bucur mult ca ai simtit si tu starea soeciala a acestei biserici. Are o liniste a ei.
        Baiatul de la luminari e Romeo, esti prietena cu el pe FB si ai dat like unei poezii scrisa de el 🙂 Ma bucur mult ca ne ajuti sa facem ceva, cat ne sta in putinta! pentru Biserica Sf Dumitru

  6. Trackback: O faptă 100% bună cu doar 2% « Idei pentru mamici si copii
  7. angi
    Feb 22, 2012 @ 13:55:41

    BOR-ul de ce nu da suma asta? O pastreaza sa ridice alte biserici cand sunt deja atatea mii?

    Un articol care ar trebui sa ne puna pe ganduri:

    http://www.courrierinternational.com/article/2010/02/18/moins-d-ecoles-moins-d-hopitaux-mais-plus-d-eglises

    Vorba preotilor, luati aminte!

    Si pentru ca tot suntem pe Strada Franceza:
    Une étude menée par l’ONG Suisse APADOR montre que près de 4 000 nouvelles églises ont vu le jour en Roumanie depuis 1989 – soit deux cents par an, ou une tous les deux jours. Durant la même période, le nombre d’écoles a été di­visé par trois, et, dans les hôpitaux, le nombre de lits a été réduit de moitié ou presque. Statistiquement, 1 056 écoles ont disparu chaque année, soit trois par jour. Le nombre de lits d’hôpital a diminué en moyenne de 3 835 par an.

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Feb 23, 2012 @ 10:03:41

      Angi, nu e treaba mea ce face BOR. Dupa cum spuneam si in articol, eu vreau sa ajut Biserica Sf. Dumitru. Cine vrea sa mi se alature, e binevenit. Cine nu, nu.

      Reply

      • angi
        Feb 23, 2012 @ 10:15:46

        Sunt de acord ca Biserica Sf. Dumitru trebuie ajutata. Spun doar ca s-ar putea face demersuri pentru ca BOR sa finanteze proiectul, in conditiile in care bani are si de la stat si de la enoriasii ca noi. Ca sa nu mai zic ca si banii de la stat sunt tot ai nostri, din impozitele pe care le platim. Deci cred ca oamenii de rand contribuie deja de doua ori la proiecte de genul asta. Ramane ca BOR sa inteleaga ca enoriasii si-ar dori ca din banii lor sa se repare monumente istorice ca Biserica Sf Dumitru, nu sa se construiasca alte sute de biserici, unele peste altele, care mai de care mai de prost gust. Eu as semna o petitie prin care sa se ceara BOR sa se implice in acest sens. Si nu cred ca sunt singura.

  8. valy
    Feb 28, 2012 @ 06:44:10

    cum sa dau bani celei mai bogate institutii din romania , BOR ? nu prea vad ca biserica sa ajute comunitatea ce o deserveste , ci mereu sta cu mana intinsa spre a fi ajutata . mi se pare rusinos din moment ce dispune de mii de hectare de pasuni , paduri , terenuri agricole si hoteluri din a caror exploatare ies bani frumosi , neimpozitati .
    si ieri era un reportaj frumos pe protv , cu un popa camatar :
    http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/vorbeste-despre-mila-dar-executa-silit-enoriasii-un-preot-conduce-de-zece-ani-o-firma-de-credit.html

    in ziua de azi , fetzele bisericesti nu mai au credinta , toti sunt dupa bani , au cele mai scumpe masini si case . ma rog , nu toti , dar 90 % sunt mai pacatosi ca enoriasii .

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Feb 28, 2012 @ 07:52:45

      Valy, ceea ce tu scrii aici reflecta realitatea ta. Eu cunosc Biserica Sf Dumitru. Stiu ca ajuta comunitatea, stiu ce planuri are, il cunosc si pe Parinte. Nimic din ce spui tu in comentariul tau nu se regaseste. Sincera sa fiu m-am cam saturat de oamenii care vorbesc din auzite, din media etc Daca tu mi-ai spune ca un preot a gresit persnal fata de tine, mi-ar parea rau si pentru tine si pentru el. Pina atunci…o zi buna! Dupa cum spuneam, daca poti ajuta e bine, daca nu, iarasi e bine dar cel mai bine e sa nu arunci cu gunoi…mai ales cand nu e gunoiul tau…

      Reply

Leave a comment