Hitter Man


Până acum cîteva zile nu am auzit de Paul Hitter. Chair şi acum, că m-am documentat, numele lui mă duce cu gândul la un persoanj de film american de serie B. Dar omul de fapt joaca în prima ligă a picturii, o pictură intensă, autentică,care mie mi-a adus aminte prin vitalitate şi compoziţii de Frieda Khalo şi care e definită ca un soi de expersionsim balcanic, sau ceva cu rezonanţe similare. Nu ştiu, că nu vreau să mă apuc acum să fac critică de artă, sunt multe alte lucruri la care am de greşit înainte.

Ce mi-a atras atenţia este că acest artist, într-o lume în care până şi instalatorii sunt egotici şi coafezele idolatre, a refuzat invitaţia de a expune la Muzeul Naţional din Oslo în semn de protest faţă de abuzurile pe care se pare, statul norvegian le-a făcut asupra familiei Bodnariu, de origine română.

Spun ” se pare” fiindcă nici în ziua de azi nu am citit să fi avut acest stat, pe care-l hrănim şi de la care ne tragem , teoretic! seva cu toţii, o poziţie oficială. Ceva clar, din care să aflăm dacă acei copii au fost sau nu săltaţi peste noapte de lângă părinţii  lor numai fiindcă fetele au cîntat la şcoală nişte cîntece religioase, probabil colinde.

Cert este că aşa am aflat că în Norvegia există un organism care are această putere, de a sălta copii de lângă părinţii lor, fără anchetă, fără martori, fără nicio investigaţie prealabilă. Mai ale când e la mijloc şi un bebeluş de cîteva luni! Totul în urma unei plângeri-sesizări  făcute de o persoană.

Gestul mi se pare atroce. Fărăr dar şi poate! Atroce.

Dar ce mi se pare sinistru, este că statul romîn nu are o poziţie. Nu am citit această informaţie nicăieri, în marile cotidiene, sau pe un flux de ştiri major. Borcea şi amantale lui devenite soţii şi soţiile amante este desigur un subiect important. Nu m-ar mira să apară chiar Johannis să dea vreo declaraţie oficială. Al cui este copilul, cine plăteşte pensia şi cum e programul de vizite matrimoniale în celulă. Cînd Alina, cînd Valentina, cînd Prima…

Acum mă întreb dacă se tace fiindcă e vorba de religie, şi în special creştină, sau e vorba de cetăţeni romîni, care sunt un fel de “veşnici studenţi” cehovieni  ai Europei, nimeni nu-i ia prea în serios, sunt abonaţi la ciuca bătăii forever.

Cert este că gestul lui Hitter mi-a mers la inimă. Am început să văd ce face, e intersant, cel puţin. În mod clar merită atenţia de care se bucură şi aici şi aiurea. Dar cel mai important, e bărbat. Are o atitudine. Face şi altceva decît să vorbească despre el şi arta lui prin cafenele. Şi părerea mea este că România duce lipsă de bărbaţi. Curajul atitudinii şi jertfelnicia cred că dau măsura unui bărbat, ca să spuneţi că nu am definit termenii.

Artiştii pe care eu îi cunosc, nu neapărat puţini şi nu neapărat toţi, si-ar vinde sufletul pentru o cronică bună, pentru o băgare-n seamă sau şi mai rău,  pentru un pol.

Aşa că acest domn Paul Hitter m-a cucerit. Şi vi-l dau mai departe. Aveţi grijă de el, că eu zic că merită. Să-l ţinem de sămânţă!

Dar tare aş fi vrut să nu fie nevoie de povestea asta sinistră ca să aflu de el.

Mai jos sunt cîteva linkuri să vedeţi lucrările, un interviu şi articolul despre familia sacrificată înainte de Crăciun.

 

https://tipadelasocio.wordpress.com/2015/09/14/interviu-paul-hitter-cand-esti-artist-trebuie-sa-mergi-invers-decat-turma/

http://www.activenews.ro/stiri-social/Artistul-roman-Paul-Hitter-refuza-invitatia-norvegienilor-de-a-si-expune-lucrarile-la-Oslo-din-solidaritate-cu-familia-Bodnariu-Ne-vom-ruga-pentru-recunoasterea-si-respectarea-valorilor-crestine-la-nivel-global-128400

 

 

 

 

 

Leave a Reply

