Lecţia


Am fost duminică să cumpăr flori, era seară, am luat de la o tarabă de pe Şincai, chiar de lângă metroul Timpuri Noi. Un băiat de vreo douzeci şi ceva de ani se uita plictist la meci de divizie H.  Eu mi-am ales florile. Gerbera, alb cu marginile ciclam şi un ciclam închis. Foarte frumoase, eram foarte mulţumită. 9 fire.

-Asta nu e bună, uitaţi,îi lipsesc aici câteva petale.

Mă uit, florarul are dreptae. Îi lipsesc. Iau alta.

-Nu vreţi unşpe la preţ de zece?

-Ba da, de ce nu…

Îmi aleg câteva flori şi scot banii.Florarul scoate un sul de folie de aluminiu şi începe să răsucească încet, cu linişte de fumător de ţigarete hand made, fiecare fir în parte. Prietena mea mă aşteaptă în maşină, parcată semi-legal, aşa cum semi-legal au fost şi toţi ceilalţi care seara erau la televizor şi dimineaşa la puşcărie.

La început vreau să-i spun să se grăbească, trebuia să ajungem şi la teatru, dar apoi îl văd cu câtă atenţie şi grijă, aş risca să zic iubire, înfăşoară fiecare tulpină. De fapt cuvântul potrivit ar fi nu înfăşoară ci înfăşă.

-Au coroana foarte mare şi tulpinele nu o mai pot susţine, spune….

Unsprezece fire, luate fir cu fir, răsucite. Apoi alege o hârtie. Avea mai multe nuanţe de roz, ciclam, violet, o alegem împreună pe care mai apropiată de cea a florilor. Apoi alegem frunzele. Aşează florile. Nu e mulţumit de cum stă tulpina uneia, cu tot cu platoşa de aluminiu, capul atârnă bleg.

-Asta trebuie să v-o schimb, aleg eu alta sau dumneavoastră?

Îl las fireşte pe el s-o aleagă.

Apoi pune funda. Tot aşa alegem din mai multe funde. Nu plătesc nimic din manoperă, doar cele zece fire de flori…

La început m-am grăbit dar apoi am intrat în OXOY-ul lui şi am uitat de teatru, de Carmen, de maşina parcată aiurea, am uitat de tot…earma doar atentă la flori, la felul cum buchetul se compunea, creştea şi căpăta concreteţe.

Toată treaba a durat vreo 10-15minute, noroc că plecaserăm din timp, altfel am fi întărziat.

Dar aş vrea ca medicii să aibă aplecarea şi iubirea şi atenţia şi răbdarea şi pasiunea acestui tânăr florar. Aş vrea să călătoresc în maşini, avioane, elicoptere , făcute de oameni care îşi fac meseria ca acest florar.

Mi-am amintit de copilărie, când înainte de a merge la şcoală sau grădiniţă, stăteam la un desen , sau la coloratul unui desen, cât trebuia, pînă să devină perfect după mintea mea de copil. Bunica râdea de mine, zicea că eu desenez cu limba,  fiindcă de concentrare o scoteam…dar apoi m-am dus la şcoală, unde ca să iei note bune trebuia să faci mult şi bine şi repede…Cu timpul am renunţat la bine şi am rămas la mult şi repede. Nu mai scot limba decât când sunt prea obosită şi mă ventilez precum un câine în zi de vară.

Înainte lucrurile se făceau cât timp era nevoie. Nu te apucai de curăţenie şi ziceai : până la prânz e gata. Te apucai şi o făceai cât era necesar. De aceea nu era nici stres. Expresia “graba strică treaba” este complet scoasă din uz. Considerăm că “repede” e valoare mai mare decât “bine” sau şi mai greşit considerăm că “repede şi bine” pot veni la pachet. De aici toate legumele crescute artificial, toate prăjiturile grăbite şi… toţi copiii malformaţi de graba de a-i creşte. Ştiu că pare ciudat ce spun, dar cred că un copil căruia i se pune tableta la doi ani în braţe e un copil malformat de ideea de a creşte repede şi ca adult va avea aceeaşi savoare ca roşia roşită în cinci zile şi ca puiul maturizat în câteva săptămâni…le luăm copilăria din graba de a ne făli cu ei”al meu la trei ani ştie engleza la perfecţie”, “al meu la cinci e campionat la înot”…

“Nu e totul să te grăbeşti,totul e să pleci la timp”, spunea Părintele Papacioc.

Aşa că, mulţumită lecţiei florarului, mi-am propus să “plec la timp” şi să nu mă mai grăbesc. Şi nici să mai grăbesc pe nimeni. Nu de alta dar anii aceia pe care i-am trăit într-un stres cumplit încă îşi mai cer obolul, şi probabil voi plăti toată viaţa pentru ei…

Leave a Reply

