Memorii Virgil Gheorghiu


Odata cu trecerea timpului, ma entuziasmez din ce in ce mai greu. Undeva la limite dintre deloc si aproape deloc, ca sa fiu mai clara.

Memoriile lui Virgil Gheorghiu m-au scos din zona mea de confort si m-au fortat sa ma entuziasmez. Si ma intristey totodata. Romania lui Virgil G. e una care-si venereaza poetii, oamenii de litere, intelctualii in genral. E o lume in care poetii isi fac veacul la Capsa sau la Caffe de la Paix, nu fiindca ar avea bani, ca n-au, dar au o masa rezervata, o masa pe langa care chelnerii trec domolindu-si tonul, o masa la care pot sta o zi intreaga poetii ca sa discute de “ale lor”, o masa la care sunt serviti si cu mancare pe datorie, fiindca nimic nu poate fi mai de incredere decat un om care moare de foame pentru arta lui, nu-i asa? Si iata cum poti fi respectat pentru ca esti sarac in numele unui ideal. Cine mai crede asta in ziua de azi? Ala eu, ala eu….

Mai vorbeste de o Romanie a solidaritatii. Nu doar a poetilor intre ei ci a solidaritatii cu alte natii. O Romanie in care duerea pentru suferinta altcuiva era traita si-n ograda proprie. 

Cartea lui Virgil Gheorghiu este una de istorie, sociologie, teologie, filozofie si mai presus de toate, un manual despre cum sa-ti iubesti tara. Rarisim. De ce un scriitor de talia lui nu se studiaza nici acum la licee? De ca aceste memorii nu se gasesc de cumparat? Nici ele nici vol. 2? Nu stiu. Prima editie a aparut la Editura Gramar. Am incercat s-o gasesc, s-o cumpar (am citit-o de imprumut), n-a fost chip.

S-o iau pe puncte.

Limbajul e sublim, fluid, fluent, te ia pe sus si te poarta unde vrea el, fara brscari inutile. Chiar si atunci cand sunt povestite ororile anilor 39/40 eleganta discursului, desi adaptat situatie, se pastreaza. Asta pentru ca Virgil Gheorgiu povesteste cu umor, caldura, emotie, ironie dar niciodata cu patima. El nu aruncxa niciodata piatra. De fapt nu cred ca am gasit vreo parte in naratiunea lui, desi vorbeste de saracie lucie, vremuri de incercare si restriste, atunci cand indeosebi omul are tendinta de a se lasa purtat de valul patimii.

Naratiunea e palpitanta, plina de informatii istorice, de date legate de lumi disparute, de povesti din spatele frontului. Ii regasim pe Iorga, Calinescu, Antonescu, Carol al ii-lea, Corneliu Zelea codreanu, Cezar petrescu, Virgil Carianopol in niste schite foarte graitoare, altfel decat i-am putea inatlni in manualul de sitorie sau in propriile lor memorii. Asta fiindca dupa cum spuneam, Virgil Gheorghiu se pastreaza, nu stiu cum, e poate cea mai mare performanta a cartii! in postura de om care intelege, relateaza fara sa fie partinic. Un cuvant rece si sec, matematic, ar fi ca e :echidistant” dar el de fapt nu e echidistant ci foarte apropiat. El se apropie intotdeauna foarte atre de ceea ce povesteste. Gaseste acea farama de Dumnezeu din fiecre si povesteste prin prisma ei, fara sa ne vanda raul drept bun, fara sa ne spuna ca raul e rau, dar creind o legatura aproape simbiotica intre noi cei ce citim si cele citite.

Personajele, fie ca sunt descrise cu lux de amanunte fie narate doar din cateva tuse sunt vii, se misca, le vezi, le simti respiratia.

Valoarea istorica , mi se pare mie ca o profana ce sunt, inestimabila. Am vazut si am trait in Chisnaul Bucurestiul si petricaniul acelor ani. Am vazut sovietele plimbandu-se prin atar, am vazut degradarea continua a increderii oamenilor intr-un viitor luminos, am asistat la asasinatele ordonate de Garda de Fier, am trait neputintele regelui si strivirea lui in menghina timpurilor.

Am gasit similitudini pline de tristete cu situatia geopolitica a vremurilor noastre, sa ne fereasca Dumnezeu si mai presus de toate, mi-am redescoprit marea, imensa si fara de margini admiratie fata de poeti.

Toata admiratia si tot respectul meu pentru Virgil Ghorghiu, unul dintre putinii intelectuali care n-au imbracat uniforma legionara desi i-a fost oferita pe tava de nenumarate ori, alaturi de flori sau amenintari. 

Genul lui de verticalitate cred ca l-a avut in vedere Brancusi cand a facut Coloana infinitului….

Leave a Reply

