Arta de a muri


Se pare ca ziua de ieri a aratat ca in fruntea tarii ar sta partidul condus de un om al legii care si-a plagiat lucrarea de diploma. De ce vor romanii sa sustina un partid care s-a raliat unui hot, fiindca plagiatul este in mod clar o chestiune de hotie intelectuala? Poate pentru ca in tara asta intelectualii prefera sa-si arate nemultumirea prin dezbateri la taverne si pe FB decat sa mearga la vot, mai mult decat atat, nemersul la vot este considerat o chestiune de mandrie, vezi tu , Doamne! un act de fronda. Bravos natune, halal sa-ti fie! In acelasi fel ne boicotam si dintii nemergand la dentist si bunastarea nemergand la munca.

De fapt e o forma de lene combinata cu mandrie. De ce sa-mi stric eu programul? Sa ma imbrac, sa ma duc, sa imi scot buletinul, sa semnez, sa iau stampila, sa intru in urna, sa pun stampila,sa pun votul in urna, sa-mi recuperez buletinul si sa fac acestea toate doar ca sa fiu ce? Un om obisnuit.., un om ca toti altii, un cetatean. Ce mare branza! Nu mai bine imi vad eu de strand, de pescuit, de dormit  si apoi imi umflu gusa pe feisbuc ce tare si mare sunt eu, ca n-am fost la vot. Si bineinteles, urmeaza o arie de motivatii, care mai de care mai profunde, mai argumentate, mai destepte…Rezultatul e vizibil. Cei de la tara, mai harnici si mai putin mandri, dar si mult mai saraci, iau sacosa cu uleiul si cu zaharul si cu faina si merg si pun stampila. Din punctul lor de vedere, de oameni care traiesc cu 100 de lei pe luna, au facut o afacere buna, au castigat usor o plasa cu merinde, ceea ce inseamna cam un sfert din pensia lor…poti sa-i condamni? Ca n-au constiinta? Ca se lasa cumparati?

O alta cauza este aceea ca noi ca popor ne-am obisnuit sa dam spaga, sa umblam pe scurtatura, sa ne descurcam, sa inchidem ochii, sa ne invartim si atunci ne simtitm bine in prezenta celor care sunt ca noi. Daca noi avem pete alegem pe un altul care are si el pete si in felul acesta petele noastre devin suportabile. Pentru ca in adacul constiintei noastre, noi stim ca suntem jegosi. Ca umblam cu ocaua mica. Caram la profi pentru note mai mari, dam spaga medicilor ca sa fie “atenti”, mergem cu autobuzul fara bilet, furam din intreprindere, rotunjim cifre in favoarea noastra, nu platim impozite, etc Si atunci alegem pe unul care e ca noi, care ne intelege si pe care il intelegem….Si ca sa ne simtim bine, ne spunem”toti sunt corupti”, “toti fura” etc

Si ar mai fi o cauza istorica. Generatia celor trecuti de 30/40 de ani a invatat o istorie pervertita. O istorie in care rezistenta romanilor in fata Imperiului Otoman a fost de dragul rezistentei in sine. Sau a pamantului si a avantajelor materiale, gen neplata birului, nu se sufla nimic despre crestinism… In istoria noastra nu ni se spunea ca am fost un soi de baraj, care de multe ori crapa dar apoi se refacea, impotriva turcirii Europei. Intreaga Europa ar trebui sa ne multumeasca pentru ca vrand -nevrand, noi am stat aici in buza turcilor si de cele mai multe ori in gura lor. Nu o spun eu, o spune Mircea Eliade.

“Istoria neamului romanesc nu a fost decat o lunga, necontenita, halucinanta hemoragie. Ne-am alcatuit intr-un uragan si am crescut intre vifore. Popor de frontiera, muream si luptam pentru toti.Muream, mai ales, platind miopia si neghiobia altora. Caci Occidentul nu recunostea pe dusman decat daca-l vedea la el acasa.  (…) Singura coalitie occidentala impotriva otomanilor s-a transformat, la Nicopole, in catastrofa, pentru ca Ducele de Burgundia a cerut pentru cavalerii lui “onoarea” de a ataca intai. “Onoarea” aceasta nu o putea avea in niciun caz Mircea, un biet principe roman, desi era singurul care cunostea tactica lui Baiazid, singurul care se luptase cu el, si-l batuse, numai cu doi ani inainte, la Rovine.”

Ce legatura are aceasta lupta istorica a noastra impotriva turcilor cu alegerile? Poate ca daca am fi invatat o istorie impletita cu o istorie a religiilor, daca am fi inteles ce rol major am avut in filtrarea intrarii turcilor in Europa, acum am fi avut alte valori. Am fi crezut ca meritam ceva mai bun, ca exista si altceva decat plagiat, hotie si imbuibare pe lumea asta. Poate ca atunci n-am mai fi inlocuit hemoragia facuta de turci cu cea produsa de exodul atator creiere in Occident. Poate ca nici Occidentul nu l-am mai fi privit cu aceeasi ochi, cu acest miraj. Mircea Eliade spune ca in timp ce in Occident cresteau catedrale gotice, noi stateam aici si ne ardeam satele ca sa nu aiba invadatorii ce manca si sleiti sa se intoarca la ei acasa si nu sa inainteze in inima Europei. Poate ca daca am fi invatat asta de mici nu ne-am mai fi scurs, valuri, valuri, creier dupa creier in Occident. Poate ca am fi admirat mai mult miracolul acestui popor care se facea una cu pamantul, literalmente, cand veneau turcii si apoi renasteau, pastrandu-si credinta. De ce nu s-au turcit bunici si strabunicii nostri? De ce au preferat sa moara decat sa renunte la religia lor?  Mai suntem noi urmasii lor? Mai avem noi ceva din vana lor, din curajul lor?

Trebuie sa recunoastem ca Romania e sleita de acest fluviu de oameni inteligenti care se varsa in Occident, ca le ducem dorul, nu doar sentimental ci si faptic si daca se poate, sa ne schimbam ideea conform careia fericire exista in masura imbuibarii si ca trebuie sa ne crestem copiii ca sa-i trimitem in Occident “sa-si faca un rost”.

Poate ca nu asta e rostul. Poate ca daca strabunicii nostri ar fi gandit la fel, la binele si confortul si linistea lor, astazi nu mai mergeam sa admiram Sagrada Famillia si Notre Dame de Paris ci minarete..

In concluzie, ieri am luat un vot in bot. Si pentru asta le multumesc tuturor prietenilor mei care ieri au avut altceva mai bun de facut….

 

 

Leave a Reply

