roxanne


Din start va spun, totul e unghi subiectiv. Adicatelea e cum mi se pare mie filmul. Cu accent, pe “mi se pare”.

Nu-mi plac filmele ancorate in realitatea “trecuta”. Comunism, ne-comunism, nu-mi plac. Mi se pare ca n-avem distantarea necesara. Vorbim despre cele intamplate. Fara sa avem asupra lor vreun ascendent nascut dintr-o intelegere mai profunda. Da, se trada. Da, se turna. Da, se distrugeau vieti. Da, mureau femei incercand sa scape de copii nedoriti. Da, si care-i ideea? Care-i privirea noastra asupra celor intamplate. Ce a vrut sa spuna “poetul”? Inca pipaim ca melcul contextul cum sa intelegm textul?

Revenind la film. V-am spus ca nu-s criticareasa de profesie ci doar o batatoare de campi.

Daca asa spune ca filmul mi-a placut, as avea dreptate. Daca v-as spune ca nu mi-a placut, iarasi as avea dreptate.

Nu mi-a placut pentru ca nu a avut crestere, gradare, actorii, (culmea, toti foarte corect si bine distribuiti), pareau pierduti, abandonati. Ca si cand castingul odata facut, toti au plecat acasa si le-au spus “asta e povestea, baieti, descurcati-va”. O anumita linearitate in tratarea scenelor. Si-o egalizare a starilor, o uniformizare a transmiterii emotiilor.

Uitandu-ma la film, aveam mereu impresia ca as vrea sa vad reactia celuilalt actor decat cel prezentat. Nu vreau sa-l vad pe cel care pune intrebarea ci pe cel surprins de ea si de continutul ei, pe cel “viu”. Pe cel care vrea sa pareze si sa ascunda… Regizorul a fost mult prea discret si dupa gustul meu s-ar fi simtit nevoia sa fie mai atent la montaj si mai prezent. Nu in sensul de a iesi in fata, am inteles ca nu si-a dorit asta si asta e de laudat in conditiile unei cinematografii marcate de indivizi care mai de care dornici sa-si etaleze armamentul viril din dotare. Vali Hotea insa din dorinta de a nu cadea in acest pacat, al supraimpunerii devine aproape impreceptibil….

Dialogurile par grabite, adica nu dau senzatia ca cineva a stat si s-a gandit la ele, a cautat un cuvant, a marcat un sens printr-o pauza…subiectul e ofertant (cand n-a fost tradarea/ minciuna/ ticalosia/ofertanta?)

Acum, ce mi-a placut in mod deosebit.

Mi-a placut tematica barbatului incapabil sa se maturizeze si sa se aseze la casa lui. Vesnica eschiva de a alege o viata si numai una in defavoarea celorlalte aflate intr-o vesnica potentialitate. Serban Pavlu a jucat foarte bine un copil mare, incapabil de maturizare emotionala. Ceea ce este si mai bine pus in evidenta de relatia cu pustiul.

Mi-a placut foarte mult cum a reusit Misu Calin sa fie credibil si-n rolul de baiat bun, “crescator” de fiu ne-al lui dar si in cea de lichea capabaila sa-si tradeze prietenul. Sunt niste contrarii puternice pe care el reuseste sa le imbine extraordinar. Nici nu simti cand se termina baiatul bun si incepe licheaua.

Mi-a placut Diana Dumbarva in atitudinea ei de femeie fosilizata de anii intregi in care a mimat atat de bine ca “nimic nu s-a intamplat” incat a ajuns s-o creada si ea. Dar pentru asta a platit cu viata. Si anume , a ei. Roxana a murit atunci, cu multi ani in urma. E o calitate tipic feminina de a te autominti pana ce panzele devin albe. In jurul ei sunt multi barbati dar parca niciunul nu e barbatul ei. Pe unul il impedica trecutul, pe celalalt prezentul. Ea este condamnata sa fie vesnic “femeia altui barbat” decat cel in fata caruia se afla. Sunt faine scenele dintre ea si Tavi, fostul ei iubit. Vorbesc putin si greu, aerul e incarcat de jena si vina, de ambele parti.

Mi-a mai ramas in minte scena cand tatal il invata pe fiu sa conduca si se bucura de intimitatea pe care le-o da habitaclul masinii. E caldura in sceana aceea. Si finalul.

Una peste alta, Roxanne e un film cu o poveste, caruia nu i-ar fi stricat un povestitor mai curajos. Dar e in mod clar un film de vazut. Poate chiar de revazut….Oricum, astept cu interes al doilea lung metraj semnat Vali Hotea. Sper ca va fi mai curajos si mai putin discret….

Leave a Reply

