masinaria de facut sanatate. sau bani…


http://www.youtube.com/watch?v=arCITMfxvEc

Sistemul medical a ajuns plin de masinarii. Te duci pentru o prapadita de radiografie dentara , panoramica ce-i drept si platesti 70 de lei ca sa tipe la tine o fata care a schimbat bocancii de la vaci cu sabotii albi cu mai putin de o luna inainte…aparatul e impresionant, te inconjoara malefic din toate partile. Tii si porcaria aia metalica in gura, si nu oricum, ci cu dintii stransi, puternic, in timp ce barbai o tragi in piept, coloana o indrepti si privirea o tii “peste gard”. Asta era indicatia regizorala. Un ton pe care Hitler l-ar fi invidiat. Eu eram obosita si ferictia ca reusisem sa ajung si mi-am imbracat de la primele tipete rochita de victima. Sunt crescuta in comunism. Daca tipa cineva la mine si nu tip inapoi ma cac pe mine si ma bag sub dusumea. Si acuma nu puteam tipa ca trebuia sa musc puternic din chestia aia metalica, sa-mi trag barbia in piept, sa-mi tin coloana dreapta si sa privesc peste gard fiindca altfel micuta colhoznica ma ameninta ca dau banii pe degeaba si mai fac un drum. Asta nu!

Cum sa vrei sa mergi la medic? Esti trimis din aparat in aparat, nimeni nu stie nimic sigur, nimeni nu-si asuma de fapt nimic, toti te trimit la un aparat si mai performant si mai scump, unde astepti si mai mult si din apart in aparat frica ta creste si sentimentul de boala te cuprinde chiar daca esti mai sanatos ca Napoleon inainte de invazia din Rusia. 

Pentru mine medic e un om. Un om, nu o succesiune de ridicari din umar si masinarii din ce in ce mai biipuitoare. Un om cu un stetoscop si cu un zambet fain care-ti spune ca va fi bine. Asta e ceea ce trebuie sa-ti spuna un medic. Ca va fi bine. Desigur binele asta are multe nuante. 

Totul e atat de rece. Lumina, halatele, masinariile, hartiile cu semne, tiuiturile, pacaniturile, sprancenele ridicate, capetele inclinate. Plescaitul din limba, privirea complice catre un alt coleg…le-am vazut pe toate, nu in cazul meu, dar le-am vazut cu ochii mei. Am vazut cum dintr-un om devii un corp  chiar fara sa mori.

Nu e bine.

Nu e bine ca oamenii merg la Human Body in numele stiintei si uita morala. Nu se gandesc cum au ajuns corpurile acelea acolo, ale cui au fost, cine a plans dupa ele, cine le-a cautat poate ani in sir….Acest human body insa vorbeste foarte clar despre stiinta facuta impotriva omului. Stiinta de dragul stiintei. de dragul de-a arata ca suntem destepti, ca am progresat, ca facem masinarii.

Eu vreau sa puna mana pe mine un medic, sa stea de vorba cu mine, sa-mi faca “the good old fashion” anamneza si apoi sa aiba intuitia (talentul, inspiratia, stiinta) sa imi spuna ce sa fac si ce sa iau. fara prea multe masinarii, diagrame si scheme…cred ca trebuie reintrodus factorul uman in medicina, sa dam doua-trei aparate deoparte si sa-i facem loc.

 

 

 

 

Leave a Reply

