Precupetii vechi si noi


De vreo jumatate de an merg in fiecare joi la un asezamant de batrani si le citesc. Am 10 auditori cu varstele cuprinse intre 70-94 de ani. Sunt oameni care la 94 de ani stau doua ore incheiate in sezut ca sa ma asculte citindu-le din “Memorii” de Valeriu Anania. Daca ati citit-o stiti ca desi e foarte palpitanta si bine scrisa, are multe paliere si e destul de laborios de urmarit. Dar ei rezista. Rad acolo unde e de ras si se inspaimanta acolo unde e de inspaimantat. Ar veni mai multi de la asezamant dar sunt surzi. Capacitatea auditiva e una care te lasa destul de usor, am bagat eu de seama…

Eu am 45 de ani si imi spun “fetita”, ” a venit fetita sa ne citeasca”. Imi multumesc de fiecare data si eu ma simt rusinata fiindca eu ar trebui sa le multumesc lor. Imi arata ca viata poate fi traita activ si participativ pana la nouazeci si!, eu venind dintr-o lume (cea de afara, cea pe care o traim si o vedem la tv) care te declarar baba daca ai sarit de 30. Banuiesc ca ati citit si voi titluri de genul “ce bine se tine cutarica la 40 de ani”. Ca si cand la patruzeci de ani ar trebui sa fii o scofalcitura care-si aduna pieile de pe jos.

E seaca si nedreapta societatea asta care ne invata ca batranetea e o damnare si care vrea sa ne faca prin orice mijloace sa uitam, sa negam, sa eludam ideea ca vom imbatrani.

De multe ori ma intreb de ce nu sunt oameni tineri in biserica. De fapt, ca sa fiu corecta, de ce sunt asa putini. Poate tocmai fiindca batranetea e vazuta ca fiind a bisericii iar biserica doar o antecamera a mortii. Cand de fapt sunt cele mai pline de liniste, profunzime si miez  3 ore pe care le traiesc intr-o saptamana.

Dar sa revin la ascultatorii mei. Le multumesc ca mi-au aratat ca simtul umorului nu dispare la 90 de ani. Ca poti sta cu piciorul flexat pe scaun si imbratisat cu propria mana, la 90 de ani. Ca poti rade  cu gura pana la urechi la 70. Ca poti avea interes pentru viata unui om, viata grea si plina si mult mai chinuita, poate, decat a ta. Cati dintre voi cei tineri si in putere si in seva ar avea rabdarea sa faca asta? Sa asculti doua ore pe cineva citindu-ti memorii?

Asa ca le multumesc, acum, aici lui : Eugen, Traian, Nadia, Constanta, Viorica, Victoria, Porfira, Angelica (mai sunt doi mai noi ale caror nume nu le-am retinut, rusine sa-mi fie!).

Asa ca daca va e frica cumva de batranete, boala, singuratate, durere, va invit intr-o joi dimineata sa va alaturati distinsei noastre adunari pentru o cafea, prajitura, lectura si o portie de ras, ca sa aveti demonstratia vie ca viata e frumoasa si cand bati la suta! Ne mai tin companie o pisica, un caine, trei papagali si un copilas de 3 ani.

Sa fiti longevivi si fericiti, si sa profitati de viata!

PS Nu stiu daca am spus ca acest asezamant este construit si gazduit de Biserica Tututror Sfintilor, Parohia Precupetii Vechi, strada Toameni colt cu Eminescu, acolo unde sunteti asteptati cu totii in data de 29 iunie ora 17 fiindca e hram.

Leave a Reply

