reclama pentru vanzarea sufletului


De mult nu am mai scris ceva despre “reclame-dragostea mea!” asa ca am sa indrept aceasta monstruoasa eroare.

In primul rand imi vine in minte fraza “e primul din clasa lui care are o prietena”  …acesta este argumentul unei mame care vrea sa demonstreze ca fiul ei e cel mai cel. Sa fii deci primul din clasa ta care are o prietena este deci “cool” isi spune pustanul cu mintea aflata in aburii primilor hormoni…Serios, aici se da batalia, oameni buni? Asta e mesajul? Pai daca asta e mesajul pentru un copil de 10 ani cum e cel din reclama de ce ne suparam pe ei ca fac sex in clasa a noua in buda scolii?

O alta reclama care-mi sare in mine ca floricica de porumb cand e arsa la cur cu flacara rosie ca  aia violet nu mai e la moda, e cea cu “dar sa nu-i spui mamei “. Intrebarea e: daca e ceva fain, adicatelea nemaipomenitnemaivazutnemaintalnit de ce sa nu-i spui mamei? Si daca e “naspa” de ce o face tatal? Ei, sa nu ne complicam, mesajul principal si neprincipial este ca din cand in cand e bine sa ne mintim parintii. Fie si numai prin omisiune, e bine sa facem pacturi cu unul dintre parinti impotriva celuilalt si alte lucruri de asemenea foarte sanatoase.

Adevarata capodopera este insa cea in care mami ii serveste lui tati niscaiva snitele si-si face bezele cu gradinarul roscat, care a plantat in curtea sotului si doi frati patati cu rosu. Mesajul e clar. Snitelul la tati si prajeala tot la el. Mami e smechera si descurcareata. Doua cuvinte pe care eu le-as scoate pentru un timp din limba romana. Dar asta-i alt topic, popic, utopic. Si bineinteles, crema cremelor, frumusetea frumusetilor, cea calchiata dupa basic Instinct, in care o Sharone Stone de Dambovita se cracaneaza fara chiloti intr-un instict primar de a primi bani/imprumut fara dobanda.

Mesajele din reclame au avantajul, pe principiul “nu-i frumoasa da-i batrana”, ca sunt si nocive si des difuzate. E ok sa negociezi cu deschisul picioarelor, e ok sa comiti adulter, e bine sa tii lucruri ascunse de parinti. Cine raspunde pentru aceste mesaje? Care sunt difuzate mereu si mereu si mereu. Tec de ochi si urechi si coboara adanc. Cum ar fi oare lumea asta daca in loc de reclame am avea calupuri publicitare cu citate din Cehov, Dostoievski, Shakespeare, mesaje pe care le-am vedea pana ni s-ar acri si pe care ne-ar locui pur si simplu. Cum ar fi ca in loc de deja celebrul “probleme, gogule” sa auzim ” port doliul vietii mele, sunt nefercita”, sau ” sa nu strivesti corola de minuni a lumii”, cum ar fi daca in loc sa retinem toate aceste nume de producatori de paturi si chiloti, am tine minte cum se scrie Goethe sau Kierkegaard? Ar fi “La moscova! La Moscova!”

Acum mai bine de zece ani cand am lucrat si eu in publicitate, am citit cartea lui Ogilvy, o carte profunda si decenta prin care marele om de publicitate cerea moralitate si decenta. Prin asta intelegea nu doar mesaj profund, limbaj decent si adecvat produului ci inclusiv creativitate inaintea imaginilor cu femei goale, bebelusi si animale dragute, iconi ce se stie ca vand. Este o carte pe care o recomand cu adevarata caldura inaintea multor altora fiindca iti poate schimba mintea. Ogilvy vorbeste acolo tocmai despre acest lucru, despre responsabilitatea celor ce lanseaza mesaje cu un asa  puternic impact . Mai tine cineva cont de asta?

Reclamele au devenit absolut nocive, in mare parte, nu doar fiindca ne indeamna sa ne indopam non stop si sa ajungem niste pungi de grasime gata sa plezneasca ci pentru ca au trecut razboiul la un nivel mult mai subtil. Practic cele zece porunci sunt incalcate cu bucurie in fiecare astfel calup ce rasare la aproximativ 20 de minute. Barfe, hortii, furtisaguri, minciuni, minciunele, mistificari, rautati, agresivitati, atacuri la persoane, chipuri cioplite, tot ce voiti si poftiti.

Jalnic.

Leave a Reply

