De prin tara adunate si-napoi in tara date


Am umblat de mi-am rupt tarlicii in cautarea factorului x, concept absolut filozofic daca stai sa aprofundezi. Fiindca el nu se refera la talent ci la ceea ce de fapt sustine talentul. Nu e despre carti e despre polita pe care poti pune cartile. Nu e nota, e portativul. Etc Etc Etc Nu despre asta e vorba aici. Ci despre noi romaniasii si cum ne vedem noi la o privire rapida dar intensa. Craiova, Sibiu, Cluj, Timisoara, Iasi si Bucuresti. Mie mi s-au daramat niste mituri.

Ardelenii mei nu sunt nici pe departe asa de eleganti cum se spune.Cand eram copil la mama, ce mai ploaie ce mai vant, la doua vorbe aparea un multumesc. Acum ioc. Le spuneam eu multumescin speranta ca se ia, dar nimic. Pandemia de multumesc a fost eradicat prin eforturile conjugate a 20 de ani de marlanism difuzat la o ora de maxima audienta si mai cu seama noaptea pe otv. Nu scriu cu majuscula ca nu merita.

In schimb Clujul in sine, ca oras, ca stare, are o aroma si un gust sublim, de boier scapatat dar totusi boier. In concluzie iubesc Clujul dar urasc pe clujeni> Nu, nici macar de dragul parafrazei nu as psune asta. Clujenii insa trbuie sa ajunga sa depaseasca momentul caritas si al dindromului frustrarilor post caritas si sa se bucure din nou de statututl de oameni buni, calzi si blanzi. Fara fite si coite umflate aiurea-n tramvai.

Daca tot facuram vorbire de tramvai hai sa sarim in celalalt capat al tarii la Iasi. Deviza orasului este nicio strada fara librarie nicio intersectie ara o biserica. Cum sa nu iubesti asa un oras? Oameni amabili, simpli, calzi.Dar sa revin la librarii. N-am vazut nicairi asa multe librarii si asa mari. Ba au chiar si o “Casa cartii” cum era pe vremuri in toate marile orase de unde daca erai pilos te duceai si-ti {procurai{ pe sub mana, carti! Cartile eerau marfa de contrabanda. In special cele din “Globus” unde mai gaseai titluri din lieratura contemporana universala. Dar sa revin la Iasi. Iasiul mi-a intrat la suflet cu toate ca ma deranjeaza devalmasia arhitecturala. Aici o cladire veche si chipesa care-ti taie respiraia, aici un bloc comunist de te face sa horcai. In alte orase centrul e mai centru si blocurile apara la cateva statii de el, in Iasi din pacate, fiind probabil mai aproape de “Maica Rusia” blocrile comuniste au ajuns pina in centru. Dar chiar si asa, Iasul e pin de farmec.

Un scurt intermezzo despre biserici. Am fost la Sf. Liturghie la Trei Ierarhi (aici deja simt cum imi scade ratingul dar nu-i nimic…) si m-a impresionat linistea. Nimeni nu se fosgaie prin biserica, nu se inchina a icoane in timpul slujbei, nu se dau pomelnice la altar in timpul liturghiei, toata lumea e in genunchi si cu nasul in podea. Motiv pentru care e foarte, foarte usor sa asculti totul cuant cu cuvant si sa ai senzatia ca timpul zboara…Am trait cu impresia ca biserica a fost goala iar la sfarsit am avut un soc sa aflu ca era ultra plina…genial! Nimic cosmopolit, nimic “de lume” doar rugaciune si atat. Mi-a schimbat realente conceptia despre ce inseamna o liturghie.

Desprea Craiova am primit nenumarate atentionari ca vai ca au ca ce nasol o sa fie…nici gand! Oameni mai mult decat cumsecade, mai mult decat amabili, mai mult decat modesti…iar preturi mai mici (la toate produsele) decat in Craiova n-am intalnit nicaieri. Ca sa va faceti o idee, o ciorba buna, la un reastaurant decent, patru-cinci lei max…spre deosebire de Sibiu unde si sa te asezi la o terasa inseamna sa adaugi vreo doua zerouri dupa unu asa,  dintr-o suflate. Patanie: am intrat la Brukenthal sa vaza si ochiul meu drept ceva frumos. Si am dat 12 lei ca sa vad multe, multe, multe si numai, numai, numai, fotocopiii dupa tablouri celebre. Fotocopii de o calitate indoielnica, tinute insa in spatele peretilor de sticla!!! Asa ca am vazut tone de arta academica plicticoasa, naturi moarte cu fazani si alte alea iar cele cateva tablouri pe care mi-as fi dorit sa le vad erau plecate pa prin Europa…De ce nu spun asta la intrare? Doamna, vreti sa dati 12 lei sa vedeti o fotcopie de doi lei dupa “fata c cercel de perla” , vreti sa vedeti un albastru de copiator prost? Intrebare intrebatoare….

In cocnluzie, suntem noi insine plini de prejudecati despre poporul nostru. Ardelenii nu-s asa amabili ca-n povesti, nici oltenii nu-s de speriat cat priveste moldovenii…un dram de sapun in plus si ar fi absolut dar absolut perfecti!

1 Comment (+add yours?)

  1. Vania
    Aug 02, 2012 @ 09:19:54

    Simt moldoveneşte! Fără săpun, ce are?…

    Reply

Leave a Reply

