Lecţia


Am tot stat să mă gândesc dacă să scriu sau nu cum am ajuns să iau cuvânt de învăţătură de la Daniela Nane. Astăzi, la Mănăstirea Radu Vodă. Nu e glumă deşi aşa pare. De fapt e chiar o poveste cu tîlc.Vă spun foarte pe scurt.

După Liturghie, o slujbă absolut senzaţională care a inclus inclusiv o ungerere in diaconie – ceea ce eu una nu mai văzusem până azi, la sfârşitul slujbei ni se anunţă de către Sfinţia Sa Varsanufie Prahoveanul o lansare de audiobook. Cool, aş zice. Este vorba de lansarea audiobookului despre Viaţa Cuvioasei Maria Egipteanca, scrisă de Părintele Sofronie al Israelului. Vicarul Patriarhal Varsanufie Prahoveanu zice două vorbe de bun simţ în care le mulţumeşte tuturor şi-i dă cuvîntul lui Victor Rebengiuc. Un Rebengiuc extrem de emoţionat, care spune că se bucură că a făcut parte din proiectul acesta, că se bucură că trăim vremurile în care astfel de proiecte se pot face şi că speră să mai fie şi mulţumeşte. Toată biserica era în vârful picioarelor să-l vadă. Dar el se opreşte, se trage doi paşi înapoi si gata. Omul ştia că nu e pe scenă şi că lumea aceea multă nu venise să se întâlnească cu el. A urmat apoi Lamia Beligan care venise să vorbească ” în numele tatălui”, că doar eram într-o mănăstire, ea personal nefiind implicată în proiect. Scurt şi ea. Ei bine, a început să vorbească Daniela Nane. Şi în loc să ne vorbească de proiect, proiect la care ea a fost regizor,  în loc să ne spună ceva legat de teatru, ea s-a lansat în consideraţii teologice despre cum ar trebui să fie viaţa Mariei Egipteanca un imbold pentru noi toţi, etc Lucruri valabile din punct de vedere teologic, dar le spunea în faţa unui vicar patriarhal, a vreo trei arhimandriţi, a nu ştiu câţi diaconi şi călugări, că era de faţă tot cinul monahal de la Radu Vodă. Şi în timp ce îmi treceau mie prin cap tot soiul de gânduri, care mai de care mai necreştine, şi în timp ce mi se ştergeau efectele obţinute din slujbă (recunosc, cu propria mea complicitate ce-i drept!) îmi cad ochii pe o doamnă îmbrobodită, care stătea liniştită lîngă mine şi asculta smerită ce propovăduia Nane. Cine credeţi că era? Nimeni alta decât Maria Egipteanca din distribuţie – Maria Ploaie. Simplă, luminoasă, cuminte. M-am zgîit la ea şi nu-mi venea să cred că era ea, dar era ea! Până şi gropiţa din obraz era acolo. Maria Ploaie, cea care o jucase pe Maria Egipteanca stătea cuminte. Maria Ploaie, soţia lui Mărgineanu în studiourile caruia s-au făcut înregistrările.

O lecţie! O lecţie că e bine să stai în banca ta. Întotdeauna. Nu am nimic cu Daniela Nane. Pur şi simplu nu s-a ştiut adapta situaţiei. Sau pur şi simplu, trebuia să se întâmple asta în scop didactic. O să caut “audiobookul” fiindcă sunt convinsă că e bun. Deşi dacă e pe roluri si are şi regizor parcă e mai mult teatru decît audiobook, nu? Cu atît mai bine!

Leave a Reply

