Una calda, una rece sau Romtelecom şi Unirea


Reclama la Romtelecom, aia în care în loc de “Domn, domn să-nălţîm” colindătorii cântă, “Rom-rom+telecom” e la rece, rău. Rău.

Dragă Romtelecom,

va mai dura mult şi bine pînă să mă închin la tine. Chiar dacă nu ar fi vorba de faptul că pentru o defecţiune-deranjament sau ce o mai fi!  când suni, robotul îmi spune să apăs tast 2 şi eu apăs 2 şi 3 şi 5 şi 7 şi degeaba. Şi o iau de la capăt,ca o maimuţă isterică,  iarăşi sun şi trec prin tot circul cu tastele şi dacă totuşi printr-o minune reuşesc să prind un operator acesta mă pasează la un altul căruia trebuie să-i spun din nou poezia, cum nu merge, ce nu merge, de când nu merge cum mă simţeam când mergea şi cum mă simt acum că nu mai merge….  Şi sunt gata să dau în apoplexie, fandacsie, ipodondrie şi tahicardie tot apăsând, tot aşteptănd, sunt singur şi mă duce-un gând spre omorârea furnizorului meu de telefonie fixă. Chiar dacă nu ar fi vorba de acele două săptămâni în care făcusem o obsesie din telefonul mamei care era minunat dar lipsea cu desăvărşire şi Romtelecom nu putea fi apucat de nicăieri, că dacă mergeai la ghişeu, ziceau “sorry! sunaţi la deranjamente” şi iarşi tasta 2, 5, 7  şi mai lipsea să sune sora-mea din Suedia ca să vadă dacă nu cumva la ea merge tasta 2 şi 5 şi 7!  Chiar dacă nu ar fi vorba de asemenea cazuri, chiar dacă ai merge uns ca săniuţa lui Moş Crăciun tot n-as cânta ROM-ROM-TELECOM şi nu fiindcă am ceva cu romii  doar că mi se pare o ţigănie ca să nu zic blasfemie. Ce are Domnul cu Romul şi Romtelecomul cu colindul? Aşa că dragă Romtelecom, ne daşi ori nu ne daţi o pauză? Eu zic ca în spiritul Craciunului să ne daţi!

Reclama la Unirea.

De ani de zile n-am văzut reclamă mai bună. Dozajul de emoţional şi mesaj din “ai făcut tu asta pentru noi? chiar ai făcut?” e foarte tare. Mărturisesc sincer, pe faţă!, urăsc reclamele cu copii. Nu-mi place că sunt folosiţi, manipularea prin emoţiile faţă de copii mi se pare josnică. Dar aici totul funcţionează. Şi mai ales, emoţionalul e susţinut de idee! nu e doar ca să substiutuie lipsa unei idei, să te manipuleze prin emoţii tocmai ca să-ţi ţină raţiunea adormită …Ideea de maternitate modernă semnalată de reclamă, cea în care mama preferă să-şi dreseze copiii şi să-i recompenseze ca pe foci în loc să facă ceva pentru ei, ceva ce ar necesita timp, muncă, migală, devotament şi în final, iubire. Mi se pare că reclama asta este un semnal de alarmă pentru generaţia mea de femei. Generaţie care a uitat ce e o femeie. Ne mândrim că suntem puternice, învărtim bani, bărbaţi, firme, fonduri…învărtim cam tot ce se poate învârti şi privim lumea de la înălţimea tocurilor noastre de 12 cm…dar cînd vine vremea de copiii noştri nu mai avem timp. Preferăm laptele din cutii, alăptatului, o bonă în locul nostru şi o porcărie ambaltă în locul unei prăşituri făcute în casă. Sigur, asta în cazul în care nu excludem din start ideea de a face copii şi nu pleacăm de la premiza că să faci copii e o treabă plictisitoare numai bună pentru proastele care oricum altceva mai bun n-au de făcut. Deci îmi place că emoţionalul din reclamă este suţinut de toată această încărcătură de idei. Este şi foarte bine jucat. Copiii sunt plini de speranţe cînd îi aduc desenul. Şi când întreabă “dar chiar ai făcut tu asta pentru noi?” şi cea mică întăreşte “ai făcut?” iar jocul mamei prinsă cu “ocaua mică” este foarte bun. Reţinut, sugestiv…se simte vinovăţia ei…

E o reclamă care ne ajută să ne întrebăm ce am făcut noi cu adevărat pentru cei pe care-i iubim, ce am făcut cu dăruire…şi ne putem întreba unii pe alţii cu sinceritate de copil “dar ai făcut tu asta pentru mine…chiar ai făcut?” Şi cei mai mulţi dintre noi ar trebui să ne ferim privirea…

Leave a Reply

