De la “Hotii de timp” la “Hotul de margaritare”


De obicei vara e a cartilor. Scriu, citesc. La patruzeci de grade lectura se dilata. Scrisul curge de la sine, eliberat de filtrele mintii rationale. Cel putin in cazul meu, vara functioneaza ca o eliberare de prea multa constienta, ca o descatusare a interiorului. Asta fiindca sunt eu asa cum unii imi reproseaza -ultra cerebrala. Deci la patruzeci de grade, creieru’ se serveste pane si incep sa apara la lumina dedesubturile. Vara asta a fost altfel. N-au fost 40 de grade. A fost o vara calma, cu ploi si vant, cu aer suportabil. In planul meu asta a insemnat ca m-am intors la prima iubire.Teatrul.

Greu de spus in vorbe cat mi-a fost de dor. De repetitii. De reluat mereu si mereu aceleasi doua trei vorbe pina cand ele iti intrupeaza un om. Asa cum il banuiesti tu si cum vrei sa-l exprimi si pentru ceilalti.

In impartirea nedreapta amatori-profesionisti ar trebui sa spun ca am lucrat cu amatori. Dar ar fi nedrept. Am lucrat cu oameni care nu stiu ca un actor trebuie sa tina mereu cont de unde se afla publicul, motiv pentru care a trebuit sa spun de milioane de ori “vezi ca te acoperi” sau vezi “ca-l acoperi pe celalalt”. Sau am lucrat cu oameni care nu stiu sa-si controleze vocea. Si atunci cand soptesc nu se aude mare lucru iar cand tipa o fac prea tare. Dar n-am lucrat cu amatori. Fiindca sunt autentici. Fiindca au intrat in repetitii cu tot corpul lor. Cu toate fricile lor. Cu tot curajul de a se lasa condusi catre sine insusi de cuvintele altuia si de gesturile dictate de altcineva. Nu e usor sa vorbesti cu vorbele dramaturgului, sa faci gesturile indicate de regizor si totusi sa fii sincer. Dar sa n-ai scoala cateodata ajuta. Ceea ce lipseste la tehnica se compenseaza prin sinceritate. Prin forta interioara. printr-o buna intelegere a textului.

Acest proiect demarat de Biserica Sf. Dumitru-Posta este singular din cate stiu eu. Teatru sub auspiciile unui lacas de cult. Cult si cultura sub aceeasi palarie. Un mix bun. Ma intreb de ce nu s-a facut pina acum. Sper sa se faca mai des de acum inainte.

Sper sa fii deschis un drum. Atunci ar fi vara in care am deschis un drum. Mi-ar placea asta. Sigur ar putea fi si vara in care m-am indragostit si dezindragostit. Vara in care mi-am schilodit piciorul. Vara in care n-am scris nimic. Vara in care n-am fost in concediu. Vara in care…

Dar prefer sa fie asa. Vara in care am deschis un drum. Vara in care am trecut de la “Hotii de timp” la “Hotul de margaritare” vara cand am facut saltul de la Boitan la Anania. Vara in care am aratat ca nu exista amatori si profesionisti, credinciosi si atei, buni si rai. Ci exista doar inceputuri de pus. Vara in care am pus un bun inceput. Poate ca am sa incep intr-o zi o carte cu aceste vorbe.

Pina atunci va spun sa va pregatiti ca va invit in curand la teatru, de cea mai buna calitate, zic eu. Sper sa nu ma contraziceti. Dar chiar si asa, ca sa o faceti, tot trebuie sa veniti  🙂 Mai multe intr-o postare viitoare.

2 Comments (+add yours?)

  1. Organizare Evenimente Corporate
    Sep 11, 2011 @ 13:28:31

    Din pacate sunt tot mai putini ce care mai citesc cate o carte, de asta nici nu mai sunt apreciati scriitorii, si tot mai putini cei care ar urmari o piesa de teatru cu acea foame de spectacol cu care eram obisnuiti odata. Adevaratii fani, insa, raman fideli celor 2 forme artistice de exprimare, in ciuda tuturor inventiilor electronice :))

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Sep 11, 2011 @ 20:04:21

      Da si eu cred. Sunt optimista in ceea ce priveste arta la noi. Bine, eu sunt optimista in general ca altfel nu m-as fi apucat de un proiect asa greu….

      Reply

Leave a Reply

