Carti vs viata


Aseara am fost la o dezbatere pe tema familiei in general si a familiei crestine in special. Interesant subiect. Acum insa am sa va supun atentiei o alta dezbatere care mi-a fost revelata din prima. Experienta livresca vs expereinta traita.

Atunci cand treci prin viata si iti iei niste suturi, dezvolti niste vanatai sufletesti ( sau hai sa zicem echimoze, ca teoretic e blog de carte deci vezi tu Doamne, elevat! ), iti raman niste pete care initial sunt vinete, dupa cinci ani se fac verzui, dupa 10 galbui si probabil dupa 20 incolo doar tu mai stii de existenta lor. Te obisnuiesti sa traiesti cu ele, fac parte din tine, le asimilezi si mai mult decat atat, le imbraci in personalitatea ta ca sa poti defila cumva cu ele, altminteri temendu-te ca vei merge pe strada si cineva va exclama, “ia uite o vanataie cu o femeie!”…in fine, ati inteles ideea. Si te intalnesti intr-o zi cu un om, sau cu un grup de oameni, care au citit si ei una, doua, trei, noua carti. Nu conteaza nici numarul lor. Nici profunzimea cartilor. Nici macar a cititorilor. Asa cred. Conteaza ca ei vorbesc de familie, jertfa, divort, crestere copii, adulter, avort, fara sa aiba nici cea mai vaga idee despre echimozele cuiva care a trecut prin asta. N-au trecut prin ele, fiindca n-au ajuns inca sa aiba ocaza sa faca acele greseli. Ai invins doar greselile care te-au tentat, care au fost in fata ta. Al caror gust ai apucat sa-l simti. Un copil de 10 ani e anormal sa se mandreasca cu fecioria sau cu abstinenta sexuala.  Un om care abia se tine pe picioare e penibil daca se lauda ca nu-i vioent fizic. Un idiot din nastere nu are cum sa faca parada de modestia lui.

Oare cand vom ajunge sa-i respectam pe cei care au suferit? Cum ii recunoastem? Simplu. Tac, nu se lanseaza in peroraratii si nu defileaza cu bibliografia la subrat.

O multime de oameni care vorbeau acolo despre jertfa. Cuvantul jertfa nu sta bine deca in gura celor care au jertfit ceva. In gura celor care au spravietuit lagarelor comuniste, cum ar fi un Papacioc, sau un Iustinian Parvu sau cum era un Gheorghe Calciu, Dumnezeu sa-l odihneasca! si atatia altii…. In gura noastra cuvantul jertfa ar trebui sa fie taciune incins. Sa-l scuipam inainte de a-i simti gustul.

Nu vreau sa spun aici ca nu e bine sa citesti. E foarte bine. Dar imi aduc aminte de profesorul meu din facultate, Alexa Visarion, om ale carui cuvinte m-au marcat mai mult decat as fi crezut la aceea data. El mi-a spus in anul 2 cand lucram “Pescarusul” de Cehov si cand eu facusem o constructie a personajelor mirobolanta dar complet lipsita de firesc, de viata, as zice eu azi. ..mi-a spus asa. Eu a aceea data aveam 20 de ani. “Codruta..” cu o graseiere a “r” -ului care era a lui, un adevarat trade mark, “Codruta…tu ca s-o intelegi pe Arkadina trebuie sa mai traiesti un pic, trebuie sa mai treaca viata prin tine…trebuie sa traiesti disperarea ultimului tren ca sa il intelegi si sa nu-l judeci pe cel care face tot ce poate sa se suie in el”.  Ei bine, acum, 20 de ani mai tarziu si multe trenuri pierdute, il inteleg perfect si as putea face o Arkadina umana. N-as mai judeca-o. As iubi-o pentru disperarea ei, i-as motiva egoismul, i-as pune in cea mai buna lumina dorinta de a fi fericita chiar impotriva fiului ei…Cehov ar trebui predat la orice scoala crestina. E mai crestin decat multi teologi.

Asa ca sfatul meu pentru cei foarte foarte tineri ar fi sa nu-i mai judece pe cei care au suferit. Si sa faca tot ce pot sa-i “sufere” pe cei care judeca. Iar ca principiu de baza, fiecare zi care trece aduce mai multa suferinta si mai multa intelepciune. Daca m-as fi putut auzi pe mine cea de acum, eu cea care eram la 20 de ani, alta mi-ar fi fost viata.

4 Comments (+add yours?)

  1. Vania
    Jul 05, 2011 @ 07:38:33

    Interesant e că unii-l văd pe Cehov… ateu. Noi, vărsătorii, nu prea ne exhibăm crezul, de la o vreme, şi bipezii-s derutaţi de lipsa etichetelor.

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Jul 05, 2011 @ 07:41:32

      Vania, daca Cehov e ateu si toti ateii sunt ca el, Dumnezeu nu mai are de ce sa-si faca griji :))))

      Reply

  2. Vania
    Jul 05, 2011 @ 10:11:57

    Aia cu ateismul era de mască, eu subliniam subtil că Cehov e vărsător şi epigon de-al meu, deşi cronologia ar contrazice asta…

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Jul 05, 2011 @ 14:05:03

      Hahaha …Vania eu m-am prins ca tu bati saua sa priceapa iapa…dar n-am vrut sa fiu iapa 🙂 adevarul e ca fie coincidenta, fie nu, cei nascuti in aceasta perioada sunt extrem de creativi si aventurosi, in sensul de a incerca lucruri noi, de e merge pe cararai nebatute…si evident, tu nu esti o exceptie pam pam!

      Reply

Leave a Reply

