Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhovnicesti


“-Parinte, spuneti-ne ceva.

-Ce sa va spun?

-Ce va spune inima…

-Ceea ce-mi spune inima este sa iau cutitul, s-o tai bucatele, s-o impart lumii si apoi sa mor.”

Nu stiu daca v-am spus vreodata dar eu am o lista a mea cu oamenii/sfintii pe care mi-as dori sa-i pot intalni in “viata de apoi”. Lista e din ce in ce mai lunga. Sunt pe ea bunicii mei, tata, cateva prietene dar si foarte multi oameni care prin cuvintele lor m-au facut sa am asa un dor sa-i fi cunoscut, sa fi ajuns sa fiu in preajma lor suficient de mult cat sa-mi pun o borna in inima, ca sa stiu clar unde trebuie sa ajung.

Paisie Aghioritul  a intrat acum de curand. Cred ca nu se plictiseste fiindca e la loc de cinste alaturi de Parintele Cleopa ( s-au si cunoscut din viata aceasta, fiindca s-au intalnit pe Muntele Athos ) , Arsenie Boca, Gheorghe Calciu…

Paisie Aghioritul este insa cu totul si cu totul aparte. Ca sa va faceti o idee va spun ca i-am citit toate cele cinci volume intr-o luna si ca radeam cu hohote.  Nu exagerez. Reuseste performanta rara sa fie ironic si bun in acelasi timp. Are un simt al umorului absolut dumnezeiesc. Stie ca printr-o ironie sa te faca sa intelegi mai mult decat dintr-un tratat. Si sa intelegi activ, adica sa poti si aplica ceea ce ai inteles.

De exemplu.  Linga Coliba (chilia lui de pe Sfantul Munte) vine un motan bolnav. Care se rostogoleste efectiv de durere. Face Cuviosul Paisie cruce asupra pisicii. Nu se intampla nimic. Mai face inca o cruce, pisica tot in dureri. Si el fiind foarte iubitor de animale isi spune in sinea lui “vai de capul tau Paisie, uite, o viata de rugaciune si nici macar o pisica nu poti face bine” . Si mai face o data semnul crucii si pisica se face bine. Asa ne invata el puterea smereniei. Abia atunci cand a admis ca nu poate, ca nu poate singur, a putut. Niciun om nu poate singur nimic. e o lectie greu de acceptat de catre noi cei crescuti in spiritul lui eu fac, eu dreg, eu sunt cel mai mare si mai tare!

Cand o calugarita vine la el sa se plinga de o alta care canta mai bine, se roaga mai eficient etc, Cuviosul Paisie care simte ca din inima ei a muscat invidia ii spune”vrei sa fac rugaciune sa moara?  Imediat fac rugaciune sa moara…” Calugarita realizeaza prin aceasta ironie cat de departe e de cale si odata cu ea  ne insanatosim si noi…Noi nu ne invidiem pentru cat de bine cantam la strana, cat de multe rugaciuni stim, dar avem si noi invidiile noastre…

Dragostea de oameni, umorul bun, cald, sunt arme pe care Paisie ni le da in aceasta lupta continua numita parcurs omenesc catre dumnezeire, care este viata noastra.

Bolnav de cancer si foarte batran, sta  in picioare o noapte intreaga doar ca sa ii binecuvanteze pe cei 30.000 de oameni veniti special sa il vada.

Ii primeste pe toti cu rahat , apa rece si inima calda, chiar daca cei care vin la el au uneori evlavie sub nivelul marii si spera chiar sa fie lasati sa fumeze in Coliba sau  in biserica!

V-am spus cate ceva despre omul Paisie, sper insa sa va fi convins sa aflati mai multe singuri despre Sfantul Paisie fiindca eu nu va pot reda dulceata curateniei lui. As vrea, dar nu pot, fiindca nu o contin. Am sa adaug cateva citate maine, poimaine.

Primavara atrana bomboane prin copaci ca sa le gaseasca copiii.

PS Cele cinci volume au aparut in 2003 la Editura Evanghelismos. M-as bucura mult pentru voi sa le cititi fiindca stiu ca va vor “odihni” asa cum m-au odihnit si pe mine. Iubesc acest termen, a odihni. Adica sa-i spui cuiva o vorba care sa-i mangaie sufletul dar  sa-i si fie de folos in acelasi timp…

PPS Se intampla ceva ciudat. prima oara cand am scris acest articol, a cazut netul si cu toate ca se autosalveaza in caz de avarie, am pierdut articolul. Apoi am gresit, in loc de aghiorit am scris peste tot arghiorit, de unde am cules R ul acela, habar n-am. Mi-a spus din fericire Florin Lipan si am corectat. Multumesc! Si a mai fost o ciudatenie pe care din pacate nu v-o pot spune fiindca after all scriu romane mistery , cica :)))

2 Comments (+add yours?)

  1. Liliana
    Mar 29, 2011 @ 13:58:33

    Multumesc mult Codruta.

    Reply

Leave a Reply

