As prefera sa nu….


N-am fost incantata initial de audiobook-uri. Le-am considerat un fel de intrusi pe teriotoriul cartilor. Dar acum cand mi-am dat seama ca de cand ma trezesc pina ma culc, aproximativ 90 % din timp imi fortez ochii cu scrisul, cititul, urmaritul unui film etc am reconsiderat audiobook-urile. Dar numai in masura in care le iau dupa ce am citit initial cartea. Asa s-a intamplat cu Bartleby a lui Herman Melville, magistral citit de Radu Beligan. Omul asta reuseste sa te faca sa vezi tot ceea ce el citeste. Ba mai mult, sa-ti redea dintr-un singur ton si atitudinea autorului fata de cele citite.

Bartleby e un personaj fabulos. Adica e un personaj dus la extrem. Slab, tacut, un fel de umbra care trece prin viata inarmata cu un unic raspuns”as prefera sa nu”. Pare mai degraba un mort vertical decat un om viu in adevaratul inteles al cuvantului. De cate ori  i se cere ceva, de la a-si face munca de copist sau de la a face un serviciu avocatului care l-a angajat, el raspunde invariabil “as pferea sa nu”. Cati dintre noi nu ii semanam, noi cei care ne temem sa ne traim viata si preferam sa ne lasam traiti de ea, in timp ce ramanem inerti…

Si cu aceasta unica vasla “as prefera sa nu”  strabate el scurtul roman al lui Melville, un fel de prima satira a societatii corporatiste, in care omul este in mod normal redus la actele sale pe care trebuie sa le faca, indifernt daca le vrea sau nu, crede in ele, sau nu.

Nu intamplator destinul lui Bartleby se lega de destinul acestui avocat care nareaza intamplarea. Avocatul la randul sau declara ca isi face meseria la minima rezistenta si incearca pe cat posibil sa scape de cazurile complicate. Cum ar veni Bartleby este etapa urmatoarea. La inceput te multumesti sa supravietuiesti dupa care pina si acest lucru ti se pare prea dificil si “ai prefera sa nu”.

Revenind la audiobook. Magistral. Singurul lucru de care imi pare rau este ca nu e opera integrala. Asa un roman scurt cred ca ar fi putut fi citit tot. In rest, cititi, asculti si va bucurati! Si aveti grija sa nu ajungeti niciodata ca Bartleby. Dati cu pumnul in masa si strigati “nu” cu toate puterea sau plutiti in al noualea cer cu “da” numai nu ramaneti in zona gri in care nu e nici da, nici nu, in care ii spuneti vietii ‘as prefera sa nu”

4 Comments (+add yours?)

  1. Laura Frunza
    Feb 16, 2011 @ 14:40:04

    Am citit si eu Batleby the Scrivener in facultate. Acel “I’d rather not” m-a marcat profund…

    Reply

  2. Iulian
    Feb 18, 2011 @ 21:36:16

    Am înțeles mesajul. Dacă mă deprimă mă voi bucura. Asta va însemna că m-a atins.

    Reply

  3. Salutari de la Satu Mare
    Apr 10, 2011 @ 17:06:59

    imi place mult articolul, felcitari in tot ceea ce faci >:D<

    Reply

Leave a Reply

