Noi nu, niciodata


As vrea sa cred ca suntem o tara care ne iubim atat de mult poetii incat sa ne punem cenunsa in cap si  urlam la luna fiindca moare unul dintre ei. Oricat de talentat ar fi fost el…

Dar mi-e teama ca aici e vorba doar de foarte multa saracie. E vorba de oameni care au ajuns la concluzia ca “tot inainte era mai bine”. Ca de fapt cel plins nu e poetul, bardul, impresarul, organizatorul de spectacole, Paunescu ci reprezentantul unei lumi apuse. E vorba de nostalgia acelor vremuri in care eram cu totii tot o apa si-un pamant si mergeam la Cenaclul Flacara unde puteam fi liber controlati. Ca fie vorba intre noi, trebuie sa fii naiv sau sa nu fi trait vremurile acelea ca sa crezi ca acolo era libertate. Se inchideau ochii, asa da. Se uitau tovarasii in cealalta parte iar Cenaclul Flacara era folosit ca o supapa, un debuseu de fasait tensiunea. De multe ori m-am intrebat daca nu cumva Ceausescu ar fi disparut mai repede daca nu era Cenaclul.

Eu una nu am dus niciodata dorul Cenaclului. Am fost o singura data, cu mama si colegele ei. Imi amintesc ca a fost un mare eveniment fiindca era ocazia , unica, nici macar de Revelion nu o aveai, de a sta pe strada dupa ora 22. Celor mai tineri trebuie sa le spunem ca daca stateai pe strada dupa 22 erai suspect si oprit de Militie.

Deci eu nu duc dorul acelui Cenaclu. Acum avem aproape saptamanal concerte, acum cantaretii  romani sunt promovati si castiga si peste hotare. De ce sa duc dorul unei oaze de libertate controlata cand acum exista suficienta libertate incat sa-i lasi pe oameni sa greseasca si sa-i iei asa cum sunt.

In ceea ce priveste poezia lui Adrian Paunescu ea avea marea calitate de a fi pe placul maselor. Este usor accesibila, o intelege aproape oricine. Adica un Nichita Stanescu, un Stefan Augustin Doinas, un Marin Sorescu de exemplu (care au facut parte din aceeasi generatie cu Adrian Paunescu) au metafore inaccesibile, jocuri eremtice de cuvinte, asocieri socante si de aceea sunt mai putin populari. Iar eu sunt de parere ca in arta nu e un merit sa fii neinteles in turnul de fildes dar nu e un merit  nici sa fii popular. Prea popular.

Dar ce e cu adevarat straniu si deranjant este ca se face din moarte un spectacol. Am inlocuit babele care bocesc la mormant cu o cohorta de indivizi care nu ar fi in stare sa recite doua strofe dintr-o poezie a poetului recent disparut dar care se bat cu pumnul in piept si dau cu verbul de pamant. Cat un simplu “Sa-l ierte Dumnezeu!” sau “Sa-i fie tarana usoara!” ar fi de ajuns.

9 Comments (+add yours?)

  1. cristiangheorghe
    Nov 06, 2010 @ 15:04:47

    Am uitat să fim creștini. Ne amintim doar de Sărbători sau când se plimbă moaște ori când trecem pe lângă o biserică și ne facem repede gestul crucii. E trist.

    Reply

  2. Vania
    Nov 06, 2010 @ 18:13:43

    Da, s-a cam exagerat, şi într-un sens şi-n altul… Am evitat subiectul. Nu spun că persoana n-ar merita un text, însă e mai bine pe trezie.

    Reply

  3. Vania
    Nov 06, 2010 @ 18:23:24

    Interesant că Ştefan Augustin Doinaş a plecat aproape neluat în seamă într-o lume mai bună. Ori Mircea Micu. Sigur, pentru ei n-a fost nicio pagubă.

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Nov 06, 2010 @ 18:30:21

      Vania, da. Chiar la Stefan Augustin Doinas ma gandeam, in timp ce scriam…am avut surpriza sa constat ca un prieten mai tanar habar nu avea cine e…

      Reply

  4. Vania
    Nov 06, 2010 @ 18:32:50

    E ăla care n-a scris Repetabila povară…

    Reply

  5. Ada Pavel
    Nov 07, 2010 @ 14:20:15

    Bună!
    Mi-am schimbat blogul și, dacă se poate, te-aș ruga să schimbi în blogroll Ada (http://adakiss.wordpress.com) cu http://adapavel.wordpress.com
    Multumesc 🙂

    Reply

  6. daurel
    Nov 12, 2010 @ 12:24:45

    Perfect adevarat !
    Am postat despre bard, http://daurel.wordpress.com/2010/11/05/mai-zic-ceva-si-despre-mine-cum/ si am comentat la cei ce-l jeleau; mi-am pierdut cativa coraspondenti…

    Reply

Leave a Reply

