Let’s do it, limba romana!


Recunosc! Sunt obsedata de cuvinte. Nu e termen mai bun si nu o spun (neaparat! ) ca sa ma laud. Daca citesc un text scris bine dar in care gasesc un cuvant care leaga numita scriitura de o arie restransa si indoilenica, l-am dat …. Si textul si autorul. Am stricat prietenii din cauza limbii romane. Cred ca prieteni se gasesc dar o alta limba care sa-mi fie asa de apropiata nu mai gasesc, cel putin nu in viata asta. De exemplu cand citesc”a facut o aroganta” intr-un text presupus literar daca nu chiar academic, ma apuca spumele, literar si academic vorbind. De unde obsesia asta de a inventa cuvinte corelata cu aceea de a le uita pe altele care au rezistat cateva sute/mii de ani. Nu e si asta o aroganta? Lasa ca nu vorbesc eu bine limba romana, dar imi fac eu o limba a mea. Eu una, daca as fi pentru o zi presedinte, ca sa folosesc o referinta culturala aparte si profunda, i-as pune pe toti sa invete cinci neologisme, cinci arhaisme, cinci regionalisme pe saptamana…Sa imi dea exemple de cinci pleonasme, cinci antonime etc Si atunci probabil ca nu am mai citi “mushchiulosi” ,  “mushchetari” si alte asemenea fortari asupra limbii blinde si neputincioase ca o fecioara. Ce o fi asa de greu de inteles ca in marea asta de oameni care fac umbra pamantului noi atat avem al nostru? Ca pe limba asta ne bazam ca sa ne crestem copiii, sa ne iubim, sa ne inmultim si sa ne traim traditiile?  Chiar nu dam noi pe noi nicio para chioara de ne tragem singuri presul de sub picioare?

Eu una iubesc limba romana si ea ma iubeste pe mine pentru ca orice iubire nu poate fi decat asa cum spune Shakespeare, reciproca.  Fiindca daca nu e reciproca nu e iubire. Asa ca va invit la un an sabatic. Anul cand ii vom da limbii romane o pauza de la vulgaritati, barbarisme si expresii primitive. propun sa facem un Let’s do it, limba romana! Si sa curatam cu totii gunoaiele din limba noastra!

12 Comments (+add yours?)

  1. Ada Pavel
    Sep 28, 2010 @ 19:05:02

    ideea e bună. Cum o aplicăm? Va fi mai greu ca la ecologizarea mediului..

    Reply

  2. anamaria
    Sep 29, 2010 @ 10:48:52

    Pentru a curăţa limba română de gunoaie ar trebui ca cel puţin jumătate din tineretul nostru de azi să fie trimis în clasele primare, unde se pun bazele gramaticii. Ar mai trebui şi teste date unor profesori de limba română ce nu ştiu să scrie corect. Nu o dată am văzut cum profesor de limba română, absolvent al Facultăţii de Litere, scrie “albaştrii”, “noştrii”, “îngeţată”, “roşi”, “îngheţăţi” sau în conversaţiile cu elevele (una dintre ele fiind sora mea) pe mess, foloseşte “najpa”, “mishto”, “nujtiu” şi multe altele. Desigur, elevii sunt foarte încântaţi de apropierea dintre dascăl şi învăţăcel, care le permite să vadă că şi profesorii sunt oameni, că şi ei merg în cluburi şi la cafenele “de harfe”, chiar dacă de la un salariu la altul apelează la împrumuturi sau se hrănesc cu iaurt şi covrigi.
    Deşi am 25 de ani şi fac parte din “noua generaţie” – cred, mi-am venerat diriginta de limba română, o femeie care şi acum, la aproape 90 de ani, încă mai dă meditaţii, citeşte, scrie, e fenomenală. Credeam la 11, 12 ani că femeia aceasta nici măcar nu merge la baie, ci trăieşte într-o lume diafană, înconjurată de minunatele cărţi pe care ni le dădea ca teme suplimentare.
    Mai târziu am văzut în ce sărăcie lucie se zbătea, însă pasiunea şi mândria nu au îndemnat-o niciodată să se plângă, ci să meargă mai departe, să ne prezinte lumea magică a literaturii române. Scuze că am scris atât, însă postarea ta a trezit vechi amintiri… Îţi mulţumesc!

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Sep 29, 2010 @ 10:55:05

      Eu iti multumesc pentru ca ai facut efortul de a lua in serios ceva scris pe un blog 🙂 In general lumea trateaza cu superficilaitate blogurile, sau cel putin mie asa mi se pare…poate gresesc…

      Reply

    • testoasadeserviciu
      Sep 29, 2010 @ 10:58:02

      Hai sa nu fim totusi pesimisti…uite tu spui ca ai 25 de ani, multi inainte!, si totusi de preocupi de acest subiect. Eu cred ca asemenea tie si poate chiar mai tineri, mai sunt…poate ca doar trebuie generat un curent care sa polarizeze toate aceste opinii…singurul lucrur de care mi-e frica este extremismul. Adica sa pastram limba romana curata pentru ea, nu impotriva altor limbi…

      Reply

  3. anamaria
    Sep 29, 2010 @ 11:00:51

    Din cate imi amintesc, intr-o postare a ta ai scris despre asta:), facand referire la ceva ce scrisesem eu. Da, blogurile sunt citite superficial ori poate suntem numai cativa care le luam in serios. Inseamna ca, daca moda este superficialitatea, noi suntem anormali. Prefer totusi sa fiu o anormala si sa inteleg ce scriu oamenii, decat sa le arat numai simplul fapt ca am trecut pe acolo ca sa le fac trafic:).

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Sep 29, 2010 @ 11:05:05

      Da, asa e…imi amintesc. Treaba aia m-a marcat. Mai ales ca erau oameni apropiati nu doar niste “unii” din blogosfera intamplati pe acolo…asta e…

      Reply

  4. anamaria
    Sep 29, 2010 @ 11:08:57

    Curentul acesta ar trebui generat de o echipă, nu de unul de aici, altul de colo şi aşa mai departe. Niciodată nu vei putea lupta de unul singur împotriva unui imens sistem, atâta vreme cât alţii te împing de la spate, stând totuşi pe margini.
    Cunosc fete frumoase – Doamne, dar cât de frumoase! – care nu au citit în viaţa lor o carte, deşi au peste 14 ani. Uneia dintre ele i-am dat prima dată “Marile speranţe” – a spus că este plictisitoare; i-am dat “Invitaţie la vals” – a considerat-o “prea lacrimogenă”; Robinson Crusoe – “mai mult decât plictisitoare”. Dar când i-am dat “Mere” – o carte despre adolescenţi de 12 -17 ani care se droghează, fac sex pe rupte cu cine apucă, beau de sting şi dau naştere unor prunci din flori, a citit-o pe nerăsuflate.
    Experimentul meu mi-a lăsat un gust amar, mi-am dat seama că nu eu trebuie să le inoculez unor cunoştinţe plăcerea de a citi, de vreme ce părinţii lor, absolvenţi ai unor facultăţi, se mândresc “vezi ce deştept e, câte cuvinte ştie? Şi totuşi n-a citit nicio carte până la vârsta asta!”

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Sep 29, 2010 @ 11:15:08

      Da, asa e, ar trebui o campanie sustinuta. O sa ma gandesc ce se poate face. Am mai multe idei dar ar trebui sa ma duc sa vorbesc cu cineva din forurile “competente”.
      Stiu ce spui, legat de inducerea placerii lecturii si de faptul ca multi parinti se mandresc ca ai lor copii sunt descurcareti la modul smecheresc, ca ii duce capul sa-i traga pe altii in piept. Dar repet, nu e o sarcina pierduta, nici usoara, nici pierduta…E destul de greu sa convingi pe cineva ai carui parinti nu citesc, nu dau bani pe carti, nu intra in librarie cu anii, etc sa citeasca…Copilul face cam ce vede ca fac si parintii lui si valorile se cultiva in familie…

      Reply

  5. anamaria
    Sep 29, 2010 @ 11:19:10

    Ai dreptate, însă exemplul la care mă refeream este al unor părinţi care citesc, care au citit, care au cât de cât o cultură… Sinceră să fiu, nu-i pot compara cu părinţii mei, aşa cum sunt ei. Deşi nu au facultate, tata e miner şi mama a fost casnică aproape toată viaţa, m-au învăţat să citesc încă de la 5 ani şi mi-au recomandat de fiecare dată cărţi foarte bune. Şi aşa fără şcoală, cum sunt ei, fac faţă cu succes oricărei conversaţii despre literatură.
    Eu nu pot înţelege cum îţi poţi ţine copilul în neştiinţă, îl laşi să stea numai pe calculator, pe afară cu toţi mahalagiii şi cam atât. Poate sunt eu prea “dusă” şi nu înţeleg cum funcţionează societatea.

    Reply

  6. Trackback: Dicţionar de rime | Ioan Usca
  7. Serafim
    Oct 16, 2010 @ 06:15:13

    Greu de curățat limba română când cei care scot dicționare de referință (DEX) la unison cu kkdemia le introduc într-un ritm alarmant. Tot ce este pe stradă devine într-un an, doi cuvânt acceptat și apoi standard. De la muschetar se admite mai nou și mușchetar, coperte/coperți deja e veche, s-a introdus plural dublu nivel – niveluri/nivele deși înainte era doar nivelă – nivele și nivel – niveluri.

    Acuma nu încerc să descurajez pe nimeni numind-o luptă cu morile de vânt dar, eu personal, ajung să-mi doresc să scriu în grai arhaic doar ca să mai pot scrie în românește.

    Reply

    • testoasadeserviciu
      Oct 16, 2010 @ 06:38:53

      Habar nu aveam ca s-a admis muschetar. De copete devenit coperti, stia. Da, eroarea comuna creeaza legea. Dar macar am putea incetini ritmul degradarii…cred.

      Reply

Leave a Reply

